Month

Listopad 2021

Showing: 1 - 3 of 3 Articles

Quinoa – właściwości prozdrowotne

Quinoa z marketu online bee.pl zyskuje sobie coraz więcej zwolenników, co jest związane z rosnącą świadomością społeczeństwa na temat spożywanych produktów. Sprawdź, jakie są jej właściwości i zastosowanie.

Czym jest quinoa?

Quinoa (komosa ryżowa) jest uprawia od kilku tysięcy lat. Ze względu na jej prozdrowotne właściwości stosowali ją starożytni Inkowie, a od jakiegoś czasu stała się popularna w Europie i Ameryce Północnej. Jest to roślina bogata w skrobię nazywana przez starożytnych “matką zbóż”. Quinoa zawiera w swoim składzie witaminy z grupy B i E oraz szereg minerałów takich jak: magnez, potas, miedź, cynk i żelazo. Po za tym omawiana roślina jest doskonałym źródłem białka i błonnika pokarmowego. Komosa ryżowa charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, co czyni ją doskonałym dodatkiem do diety mającej na celu redukcje tłuszczu.

Quinoa może stanowić zdrowy zamiennik dla ryżu, makaronu lub kaszy, jako dodatek do sosów luz zup. Wykorzystuje się ją do przygotowywania placków, naleśników i ciastek. Może stanowić dodatek do jogurtu, musli lub owsianki. Na rynku dostępne są trzy rodzaje komosy: biała, czarna i czerwona.

Quinoa – na co pomaga?


Ze względu na swój bogaty skład quinoa wykazuje szereg właściwości prozdrowotnych. Jest to produkt bezpieczny dla osób cierpiących na celiakię, cukrzycę oraz nadwagę. Jako cenne, pełnowartościowe źródło białka stanowi istotny składnik diety wegańskie, a także bezglutenowej. Quinoa jest też polecana kobietom w ciąży i karmiącym piersią. Najważniejsze korzyści wynikające ze spożywania omawianej rośliny to:

  • zapobieganie niedokrwistości,
  • pozytywny wpływ na wygląd skóry, paznokci i włosów,
  • pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego, zapobieganie zaparciom,
  • redukcja ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych, np. raka prostaty,
  • zmniejszenie ryzyka miażdżycy i innych chorób układu krążenia,
  • wzmacnianie odporności organizmu,
  • obniżanie poziomu złego cholesterolu,
  • spowalnianie procesu starzenia się organizmu.
  • quinoa, quinoa właściwości, czym jest quinoa.

Quinoa – co warto o niej wiedzieć?

Quinoa, określana także mianem komosy ryżowej cieszy się coraz większą popularnością. Nie ma się temu co dziwić, bo charakteryzuje się ona dobroczynnym wpływem na stan naszego zdrowia. Nie można odmówić jej także wyjątkowego smaku. Co ciekawe, komosa ryżowa nadaje się do wszechstronnego wykorzystania w kuchni.

Właściwości komosy ryżowej

Komosa ryżowa to prawdziwa skarbnica cennego dla zdrowia białka. Jest szczególnie polecana osobom na diecie wegańskiej oraz wegetariańskiej. Ponadto, w komosie nie brak jest tłuszczów nienasyconych, dzięki którym można obniżyć zbyt wysokim poziom cholesterolu w naszej krwi. Quinoa zawiera także spore ilości magnezu, żelaza oraz manganu. Wysoka zawartość błonnika czyni komosę ryżową produktem idealnym dla każdego, kto chce usprawnić funkcjonowanie swojego układu pokarmowego. W komosie ryżowej nie brakuje również cynku, który korzystnie wpływa na stan włosów, skóry i paznokci. Komosę najlepiej kupować w sklepach ze zdrową, ekologiczną żywnością. Wybierać możemy spośród kilku różnych jej rodzajów.

Jak wykorzystać komosę ryżową w swojej kuchni?

Komosę ryżową można wykorzystać w swojej kuchni na naprawdę wiele sposobów. Można ugotować ją na sypko do pożądanej miękkości i podać zamiast ziemniaków do mięsa. Quinoa doskonale komponuje się również z daniami wegańskimi i wegetariańskimi. Można wykorzystać ją chociażby do sałatek. Świetnie smakuje w połączeniu z rukolą, szpinakiem, fetą oraz granatem. Nie każdy wie, że komosa ryżowa nadaje się jednak nie tylko do dań na słono, ale również i do dań na słodko. Na bazie komosy ryżowej można przygotować słodki pudding śniadaniowy z owocami, takimi jak mango, truskawki czy jabłka. Dla zwiększenia walorów odżywczych, danie to warto posypać orzechami. Quinoa doskonale będzie pasowała również jako dodatek do koktajli. Dzięki temu będą one zawierały więcej białka. Jeżeli chcemy czerpać z dobroczynnych właściwości komosy, musimy sięgać po nią systematycznie.

 

Quinoa oraz jej niezwykłe właściwości odżywcze i zdrowotne

Quinoa (https://www.bee.pl/9219-quinoa-komosa-ryzowa) inaczej nazywana komosą ryżową jest spokrewniona z białą Polska komosą. Każda osoba chcąca zdrowo się odżywiać powinna włączyć ją do swojej diety. Komosa ryżowa dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych oraz witamin. Nazywana jest złoten Inków, ponieważ zawiera bogactwo niezbędnych do prawidłowego rozwoju człowieka składników. Dzięki temu można znacznie poprawić jakość swojej urody oraz sił witalnych. Komosa ryżowa stanowi wyśmienity zamiennik dla ziemniaków, makaronu, czy też ryżu.

Pochodzenie komosy ryżowej

Quinoa znana jest od wieków, przyjmuje się, że była fundamentalną dietą Inków. Komosę ryżową uprawia się w Ameryce Południowej oraz Europie i Azji. Jej owoce w połowie składają się ze skrobi, natomiast 6 procent stanowią tłuszczę w głównej mierze wielonienasycone, a 14 procent to białko. Komosę ryżową spożywa się w postaci ziaren lub można z tych ziaren wyprodukować mąkę. Natomiast liście komosy stanowią idealny zamiennik dla zielonych warzyw w sałatce. Quinoa wykorzystywana jest w kuchni na bardzo wiele różnych sposobów.

Wartości odżywcze i zdrowotne komosy


Quinoa bogata jest w substancje odżywcze potas, mangan, miedź, cynk oraz wiele innych. Idealnie nadaje się dla ludzi podatnych na ogromny stres. Witamina E zawarta w komosie ma bardzo dobry wpływ na wygląd naszej skóry, paznokci oraz włosów. Komosa zawiera ogromne ilości przeciwutleniaczy jak kwas kumarynowy i wanilinowy. Białko zawarte w komosie jest białkiem pełnowartościowym, który dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych aminokwasów. Idealnie nadaje się dla wegetarian, którzy zwracają baczną uwagę na jakość spożywanego białka w posiłkach. Quinoa wyśmienicie nadaje się dla dzieci oraz dla matek w ciąży lub matek karmiących dzieci piersią. Komosa ryżowa nie zawiera glutenu, a więc idealnie nadaje się dla osób cierpiących na celiakię.